Engage – Senter for engasjert utdanning gjennom entreprenørskap har vært et Senter for fremragende utdanning siden 2017. De norske sentrene for fremragende utdanning (SFU) er et nasjonalt initiativ for å anerkjenne og stimulere dyktighet i norsk høyere utdanning. Satsingen ble etablert i 2010 og er finansiert av Kunnskapsdepartementet. Det er i dag tolv sentre. Initiativet administreres av Diku.
Midtveisevaluering 2020 I 2020 ble Engage midtveisevaluering . Et ekspertpanel med høy faglig kunnskap og interesse for utdanningsutvikling i høyere utdanning gjennomførte evalueringen. Du kan lese Diku-komitéens rapport her. (Engage-evalueringen starter på side 16.)
Noen av tilbakemeldingene fra komiteen:
“Komitéens gjennomgang … ledet til konklusjonen at Engage har blitt et verdensledende senter for entreprenørskapsutdanning.”
Evalueringskomitéen
“Panelets enstemmige evaluering er at Engage har oppnådd de uttalte målene de første fem årene…”
Evalueringskomitéen
“Engage er et forbilde for andre nåværende og fremtidige kompetansesentre i Norge og rundt om i verden som søker å blande undervisning, forskning og praksis, og gjennom et tverrfaglig sett av interessenter på tvers av fagområde, studenter, ansatte, industri og andre partnere”
Verden er i stadig endring, med økende tempo og intensitet. Disse endringene har dype konsekvenser for menneskers liv – for klima og miljø, teknologiske muligheter, forretningspraksis, offentlig politikk, sikkerhet, utdanning og samfunnet som helhet.
Dette komplekse miljøet krever innbyggere som har evnen til å identifisere utfordringer, viljen til å handle på disse utfordringene, kunnskapen til å tilegne seg ressursene og ferdighetene som trengs og tilliten til å være drivkraften for endring, uavhengig av motstand. Disse menneskene er endringsagentene, gründerne, villige og i stand til å gjøre endringer, engasjerende utfordringer med kreativitet og fryktløshet.
Ambisjonen til Engage er å utvikle studentenes entreprenørielle ferdigheter på høyere utdanningsnivå til å bli endringsagenter i alle sammenhenger.
Engage ambisjoner
Engage-ambisjonene er å sikre at evnen til å identifisere nye muligheter, viljen til å handle ut fra disse mulighetene, og kunnskapen til å tilegne seg ressursene og ferdighetene som trengs for å innovere til det bedre, blir grunnleggende elementer i alle disipliner på høyere utdanningsnivå.
Vi etterlyser en endring i hvordan universiteter utdanner studenter i gründerferdigheter som kan forberede dem til viktige roller som endringsagenter i næringslivet og samfunnet.
Engage utvikler utdanningsmetoder og materiell om entreprenørskap, gir råd om implementering av entreprenørskap i alle disipliner på høyere utdanningsnivå og legger til rette for samarbeid og nettverksbygging. Studentengasjement er nøkkelen for å utvikle et senter for fremragende utdanning, og studentene er med på å designe og teste ut nye undervisningsmetoder i ulike sammenhenger.
Engage har en sterk forskningsgruppe knyttet til senteret, inkludert ti ph.d.-kandidater. Gjennom forskning søker Engage å generere ny kunnskap om hvordan man kan undervise i entreprenørielle ferdigheter i ulike disipliner.
Engage organisering
Engage er et konsortium som består av NTNUs Entreprenørskole, Handelshøyskolen Nord, Eksperter i team NTNU og Spark* NTNU.
Sammen bidrar disse fire partnerne med variasjoner i handlingsbaserte, utfordringsbaserte og erfaringsbaserte læringsmodeller som grunnlag for tverrfaglige samhandlinger og komplementære ferdigheter og tilnærminger. Dette er et sterkt grunnlag for å utvikle entreprenørielle ferdigheter blant studenter i ulike disipliner. Vert for senteret er Fakultet for økonomi ved NTNU.
Ledergruppe
Øystein Widding, senterdirektør, NTNU Marianne Arntzen-Nordqvist, prosjektleder, Nord universitet Lars Reyes-Gjølme, leder for kjerneteam Students, NTNU Sølvi Solvoll, leder for kjerneteam Research, Nord universitet Elli Verhulst, leder for kjerneteam Education, NTNU Håvard Engen, senterkoordinator, NTNU
Torgeir Aadland, nestleder, NTNU (i foreldrepermisjon) Iselin Kristine Mauseth Steira, prosjektleder, Nord universitet (i foreldrepermisjon)
Kjerneteam Students
Lars Reyes-Gjølme, NTNU Line Karlsen, Nord universitet Ellinor Ida Jensen Kirkfjell, Nord universitet Dag Håkon Haneberg, NTNU Håvard Engen, NTNU Mukesh Hasirumane Venkatesh, NTNU Ingrid Fabrello, NTNU Ragnhild Fauchald, NTNU Simon Sætre Borchgrevink, NTNU Vivek Sinha, NTNU Vårin Vaskinn, NTNU
Kjerneteam Education
Elli Verhulst, NTNU Gunhild Marie Roald, NTNU Gunn-Berit Neergård, NTNU Håvard Engen, NTNU Marianne Arntzen-Nordquist, Nord universitet Maiken Nilsen Stensaker, Nord universitet Jicky Isabell Lullies, NTNU Fufen Jin, NTNU Heidi Grande, NTNU
Kjerneteam Research
Sølvi Solvoll, Nord universitet Dag Håkon Haneberg, NTNU Einar Agur Rasmussen, Nord universitet Fufen Jin, NTNU Gunhild Marie Roald, NTNU Iselin Kristine Mauseth Steira, Nord universitet Jicky Isabell Lullies, NTNU Lidia K. Lindelid, Nord Lise Aaboen, NTNU Maiken Nilsen Stensaker, Nord universitet Mariel Hjelle, NTNU Marta Lindvert, Nord Mukesh Hasirumane Venkatesh, NTNU Ragnhild Nordeng Fauchald, NTNU Roger Sørheim, NTNU Sara Maryami, NTNU Trine Åsheim Bernhardsen, Nord universitet Vårin Vaskinn, NTNU Ann Elida Eide, NTNU (i foreldrepermisjon)
Styringsgruppe
Monica Rolfsen, leder av styringsgruppa, dekan og professor, Fakultet for økonomi, NTNU Marit Reitan, pro-rektor for utdanning, NTNU Levi Gårseth-Nesbakk, pro-rektor for utdanning, Nord universitet Gry Agnete Alsos, dekan, Handelshøgskolen, Nord universitet Marielle Christiansen, instituttleder, Institutt for industriell økonomi og teknologiledelse, NTNU Lene Øy, Student representative, Nord
Øystein Widding is the Centre Director and a professor at the Norwegian University of Science and Technology (NTNU) and Adjunct Professor at Nord University Business School. Øystein is one of the founders of the NTNU School of Entrepreneurship.
Torgeir Aadland is Co-Director at engage and Associate Professor at NTNU. The focus of Torgeir’s PhD is on assessment of entrepreneurship educations. Torgeir is also responsible for finances at engage.
(I fødselspermisjon)
Prosjekt: “Entreprenøriell Intuisjon og nybrottsarbeid: Uforenlige kontraster eller komplementære Ressurser?”. Formål: Å undersøke forbindelsen mellom to kontrasterende prosesser innen entreprenørskap – beslutningsverktøyet intuisjon basert på erfaring og skapelsen av helt nye kunnskapsveier (å gå opp nye stier).
Tittelen på forskningsprosjektet er “Entreprenørskapsutdanning og mental helse”. Formålet er å utforske forbindelsen mellom entreprenørskap og mentale lidelser, og hvordan entreprenørskapsutdanning kan utnytte de positive aspektene av slike symptomer.
Dag Håkon Haneberg underviser i entreprenørskap ved NTNU School of Entrepreneurship og i SHIFT-programmet ved Universitetet i Agder. Dag Håkon jobber med flere eksternt finansierte prosjekter knyttet til utvikling av høyere utdanning og entreprenørskapsøkosystemer, som SUPER, ENHANCE og FABRIC. Han har også utført forskning knyttet til studententreprenørskap og program for opprettelse av virksomheter og har vært involvert i studententreprenørinitiativer som Spark, FRAM og DRIV.
Ei
Einar Rasmussen driver forskning innen entreprenørskap og innovasjon og har publisert omfattende innen området akademisk entreprenørskap og overføring av teknologi mellom universitet og industri. Hans forskningsinteresser inkluderer entreprenørielle ferdigheter og tankesett.
Elli jobber også hos vår partner Eksperter i team. Innenfor Engage leder hun fokusområdet Education og jobber blant annet md utviklingen av Engage Resource Hub og relaterte initiativer. Hennes akademiske interesser inkluderer design, innovasjon og entreprenørskap for bærekraft.
Fufen Jin is a researcher in Engage. Prior to joining Engage, Fufen had undertaken numerous research projects ranging from child language and literacy development to STEM education. She has extensive experience in collecting, analyzing, and interpreting data. Fufen holds a PhD in Linguistics from NTNU.
Gunhild works as a researcher at Engage, with a particular interest in how educators from different disciplines can contribute to educating change agents for the better in their respective contexts. With a background in counselling, she is also interested in relational dynamics in entrepreneurship education, particularly in teamwork.
Gunn-Berit Neergård is a researcher at Engage. She is leading the train-the-trainer initiatives of Engage, and is developing various teaching initiatives for students and educators. Her academic interests include entrepreneurship education for non-business students, nurse entrepreneurship, ethics and qualitative methods.
Ingebjørg Vestrum is a Researcher and an Associate Professor at Nord University, Business School. Ingebjørg’s main research interests are social-, community-, and public entrepreneurship. Her PhD was about the resource mobilization process of community ventures in the context of music festivals. In Engage she works on developing new courses and teaching methods on entrepreneurship and sustainability.
Ingrid Berg Sivertsen is a project manager at Engage, Nord university. The focus of Ingrid’s work in Engage is extra curricular activities that involves student innovation. Ingrid also mentors and lectures in courses and projects at Nord. Ingrids bakckground is a BA in Industrial Design from AHO, and a MBA from Nord University. Shes the CEO and founder of the company Ingrid Oline(since 2017).
Iselin Steira is the leader of Engage Nord and an Associate Professor at Nord University Business School. She teaches entrepreneurship and teamwork at the master level at Nord University Business School. She conduct research related to new venture teams, learning processes and entrepreneurship education. Her Phd is on new venture team processes in venture creation programs.
Karin is a Researcher at engage and a Aassociate Professor at Nord University. Karin is is interested in Strategic Entrepreneurship, Rural Entrepreneurship, Innovation and Sustainability. As part of the Engage team, Karin is mainly working on the following projects; ‘development of entrepreneurial mindset’ and ‘Engage Sustainability’.
Lidia’s main research interest is entrepreneurs’ bonds to their careers and targets, as well as entrepreneurship education,
entrepreneurs’ and their business(es)’ performance, entry modes into business ownership, and learning. Her PhD explored
alternative entry modes of business ownership associations with the characteristics of entrepreneurs and their businesses,
as well as with business owners’ subsequent entrepreneurial careers.
Project: “Entrepreneurship Education’s Effects on Students’ Career Targets and Trajectories”
The objective of the project is to establish a bridge between the world of entrepreneurship education and its graduates’
career decisions and trajectories. Purpose: To acquire a fine-grained understanding of how students make decisions
about their careers and how entrepreneurship education affects their choices and trajectories.
Line is a Project manager at engage and Nord University. Line graduated in 2019 with a Master of Science in Business. She specialized in innovation and entrepreneurship in her degree.
The focus of Line’s work in Engage is student innovation, social media and administrative work.
Lise is a Researcher at Engage and a Professor at NTNU School of Entrepreneurship. Her research interests include incubators, entrepreneurship education and early customer relationships. In Engage, she has primarily organized courses and seminars for the PhD students as well as book-projects, special issues and conferences.
Maiken is leader of Engage Nord and of the train-the-trainer focus at engage and project leader for the entrepreneurship ecosystem at Nord University. Maiken is also working on establishing a Master of Entrepreneurship (VCP) at Nord University. She has graduated with a Master of Science in Business at Nord University Business School in 2017 with a specialization in innovation and entrepreneurship.
Marianne is an Associate Professor at Nord University Business School. Her academic interests include entrepreneurial finance, innovation and entrepreneurship education. Marianne`s work within Engage include teaching, research and development within innovation and entrepreneurship education.
Marta is an associate professor and researcher at Nord University Business School, where she is also responsible for the Master’s program in Entrepreneurship and Business Development. Her research interests include entrepreneurial financing, gender and inclusive entrepreneurship and the role of cultural/contextual factors for entrepreneurship.
Mariel Hjelle
PhD Candidate
Department of Industrial Economics anTechnology Management (IØT), NTNU
“The Role of Metacompetencies in Entrepreneurial Learning and Decision Making”
Purpose is to examine how metacognition and meta-affection intervene in the entrepreneurial learning process and to increase our knowledge of the entrepreneurial mindset.
Ragnhild Nordeng Fauchald
PhD Candidate
Department of Industrial Economics and Technology Management (IØT), NTNU
“Experiential learning in the university entrepreneurial ecosystem”. The purpose is to investigate how actors in the university entrepreneurial ecosystem engage in students learning processes, and how the university entrepreneurship ecosystem can develop by using students experiences.
Roger Sørheim is a researcher in engage and a Professor at NTNU and Adjunct Professor at Nord University Business School. His main research interests include entrepreneurial finance and entrepreneurship education. Roger is one of the founders of the NTNU School of Entrepreneurship.
The title of her Ph.D. thesis was ”Team entrepreneurial passion and its influence on team performance, opportunity recognition, opportunity exploitation, and well-being”. The purpose was to explore how experiencing collective passion among entrepreneurial teams affects team performance and entrepreneurial outcomes in the early stage of entrepreneurship.
Her research interests include entrepreneurial teams, entrepreneurial passion, emotions, as well as the psychosocial aspects of individual and team levels in entrepreneurship and their influence on entrepreneurial behavior and outcomes.
“Challenges in action-based entrepreneurship education from a student perspective” is the title of the research project. The urpose is to explore the team processes when students face challenges to increase our knowledge of the learning process in action-based education.
Sølvi Solvoll is a Researcher and a Associate Professor at Nord University. Sølvi`s main research interest is the new venture creation process, as well as entrepreneurs’ decision making, learning and ecosystem. Her PhD explored new venture creation in the tourism industry through the theoretical lenses of effectuation and causation.
Trine is a PhD fellow at ENGAGE and Nord University. She has an academic background from Nord university and NTNU, holding a Bachelor in export marketing and a MBA. Her prior work experience spans from a technology start-up, via software testing, to student advising. Her research interests include innovation and entrepreneurship education, sustainability, team work, learning, mindset and the regional role of the universities in educating change agents.